Hoppa till innehåll

Vanliga frågor

Förstagångshyrare

Hur funkar det här?

Vår uthyrningsprocess har som målsättning att vara så enkel och smidig som möjligt. Välj den eller de produkter som du vill hyra, klicka på “Lägg till” och följ stegen i kassan. Din order kommer att levereras den dag du efterfrågat tillsammans med en förbetald retursedel. På sista dagen av din hyresperiod, packa bara ihop paketet igen, sätt på retursedeln ovanpå originalet och lämna in paketet till gällande transportföretag. Klart!

Hur räknas hyresperioden ut?

Hyresperioden räknas med start vid arbetsdagens slut den dag som första leveransförsöket skedde, eller den första dagen som din hyra skulle börja – senaste gäller. Sen löper din hyresperiod i 24-timmarsintervall från den tiden, och måste lämnas in till transportföretaget vid slutet av hyresperioden.

Exempel: En 7 dagar lång hyra, schemalagd att börja på en tisdag, börjar räknas från 17:00 tisdag, vilket innebär att den måste lämnas in till transportföretaget senast kl 17 den efterföljande måndagen.

Vad kommer med utrustningen?

Många produktsidor har en “Med artikeln medföljer”-sektion som informerar om detta. Kortfattat så kommer artiklarna med det som vi fick från tillverkaren: om ett objektiv inkluderar ett objektivskydd vid inköp, så kommer det medfölja när du hyr. Kamerahus kommer med ett batteri, en manual och en laddare.

Det som medföljer din order måste också skickas tillbaka: lensskydd, batteriladdare, väskor och skydd, tripodringar är alla dyra och nästa hyrestagare förväntar sig också att få de. Om ordern kommer tillbaka utan dessa så kommer vi debitera dig för ersätta det förlorade. Lensskydd brukar kosta 400-800kr, tripodringar 1500kr och uppåt.

Övriga frågor

Varför är frakten så dyr?

Främst tre anledningar:

  • Vi är ett nystartat företag finansierat utan riskkapital eller liknande, så vi har mycket begränsad kassa än så länge, vi kan alltså inte ta något inkluderat utan måste kunna räkna hem alla kostnader
  • Av naturliga anledningar så innebär 100% av våra ordrar också en returfrakt. Returer kostar extra.
  • Produkterna vi skickar är oftast av högt värde, ibland mycket högt, och transportföretagen tar betalt för detta i form av extra försäkringar
Vad är er policy kring avbokningar?

Om du avbokar en hyra närsomhelst innan den lämnar vårt lager så kostar det ingenting.

Om du avbokar efter att din order ändrat status till “Skickad” så kommer vi återbetala alla hyreskostnader minus 1000kr per låda eller det faktiska priset för en 1-dagarshyra för objekten du avbeställt, beroende på vilket belopp som är lägst.

Exempel: Om du avbokar ett objekt som bara kostar 100kr att hyra per dag, så kommer du få tillbaka allting förutom 100kr. Om du däremot bokat många objekt och summan av alla objekt kostar 2500kr att hyra per dag, så kommer du få tillbaka allting förutom 1000kr om du avbryter din order för sent.

Kan jag returnera en order i förtid och få tillbaka pengar?

Ja! Om du vill returnera en order i förtid så kommer du få tillbaka skillnaden mellan vad du redan betalt och vad du hade betalt för den tid du faktiskt hade utrustningen. Se bara till att du informerar oss i samband med att du skickar tillbaka utrustningen så att vi kan ordna med en återbetalning.

Notera dock, att för hyror kortare än 7 dagar så är det väldigt lite skillnad i pris, så en återbetalning på en 4-dagarshyra och en 2-dagarshyra, till exempel, blir extremt liten.

OBS: Vår kortaste hyrestid är en dag, så om du returnerar produkterna omedelbart vid mottagning, så kommer du debiteras en endagshyra.

Jag vill hyra längre än 90 dagar!

Vi kan lösa förlängda hyror upp till sex månader. Lägg en order med rätt startdag och skicka sedan oss ett mail med hur länge ni faktiskt önskar hyran så löser vi ett upplägg tillsammans.

Jag vill hyra något som ni inte har!

Maila oss! Det räcker med att vi får in två, tre förfrågningar för en produkt för att vi ska ta in den och erbjuda den till uthyrning. Och vill du ha den en längre tid kan vi säkert lösa det också.

Jag har tappat bort min returfraktsedel!

Ingen fara! Maila oss så skickar vi en PDF du kan skriva ut.

Säljer ni använd utrustning?

Inte i dagsläget. Vi har lösa planer på att erbjuda detta längre fram. Skicka oss gärna ett mail för att säga att du önskar detta, det hjälper oss bilda en uppfattning av hur stort intresset egentligen är.

Vad räknas som skadad utrustning?

Alla större repor eller märken på glaset samt stötskador på kroppen eller mekaniken. Mindre märken på objektivets kropp eller motljusskydd anses vara normal användning, inte skador.

Vi inkluderar oftast ett högkvalitativt UV-filter med objektiven för att hjälpa till skydda glaset. Du har all rätt att plocka av om du vill (så länge du sätter tillbaka innan du skickar tillbaka), men det görs på egen risk!

Vad händer om jag skadar utrustningen?

Meddela oss omedelbart. Enligt vårt avtal är du ansvarig för att antingen ersätta utrustningen eller betala för reparation om den gått sönder eller blivit skadad. Om den inte går att reparera kommer vi att debitera dig den fullständiga ersättningskostnaden. Vi tar inte ut några hyresavgifter medan objektivet repareras, så länge du meddelar oss om skadan innan du skickar tillbaka objektivet.

Vi betraktar skador som stora repor eller märken på glaset och stötskador på kroppen eller mekaniken.

För de flesta objektiv inkluderar vi ett UV-filter för att skydda frontelementet.

Orderfrågor

Är min order garanterad att anlända vid en specifik tid?

Tyvärr kan vi inte i dagsläget garantera en specifik leveranstid för någon av våra leveranstjänster. Paketen kan anlända när som helst fram till slutet av dagen på det ankomstdatum du valt.

Om din beställning är tidskänslig – vänligen lämna en notering i fältet för särskilda instruktioner vid utcheckningen så kommer vi att kontakta dig och se om vi kan hitta en lösning (mot extra kostnad i så fall).

Kan ni garantera att min order kommer fram på utsatt dag?

Vi garanterar att vi skickar din beställning i tid, vilket innebär att vi kommer att använda en lämplig leveransmetod för att få hyresutrustningen att anlända på eller före det datum du begärde vid utcheckningen. Utöver det är det tyvärr helt utanför vår kontroll. Även om våra leveranspartners är mycket duktiga, så gör de ibland fel. I vissa fall kan dåligt väder och andra yttre omständigheter också påverka.

Om din försändelse blir försenad kommer vi att göra vårt bästa för att meddela dig, i hopp om att du då kan lösa en reservplan. Trots det är den bästa “säkra för det osäkra”-planen i de flesta fall att beställa utrustningen så att den anländer en eller två dagar innan du faktiskt behöver den. På så sätt, om något händer under transporten, har du en buffert innan det påverkar din fotografering – till en relativt låg extra kostnad.

Vad har jag för alternativ om min order är försenad?

Om din försändelse blir försenad på grund av ett misstag från transportföretaget så kan vi erbjuda återbetalning av den utgående fraktkostnaden, samt antingen förlänga din beställning med förseningens längd, eller erbjuda dig återbetalning för den del av hyrperioden som utrustningen inte anlände i tid för.

Om paketet anländer för sent för att du ska kunna använda det kan vi återkalla paketet och utfärda en fullständig återbetalning. I många fall kan vi också skicka ut en ersättningsorder för att möta dig på en annan destination om din beställning var för en resa och förseningen innebär att paketet kommer fram efter att du har avrest.

Kan ni garantera att utrustningen är fullt fungerande när jag får den?

Garantera det kan vi inte göra. Det vi kan lova är att vi gör allt för att se till att utrustningen fungerar. Vi inspekterar den när den kommer tillbaka från tidigare hyra, samt innan vi skickar ut den till dig. Vi kommer att rengöra den. Vi kommer att dubbelkolla att alla föremål som ska ingå är nedpackade. Vi kommer att packa den på ett säkert sätt.

Även med alla dessa försiktighetsåtgärder så kan saker fortfarande hända. Ett paket kan skakas under transport tillräckligt illa för att något inuti utrustningen går sönder. En inre komponent kanske slits ut och går sönder under din hyrperiod.

Vad händer om utrustningen är skadad när jag mottar den?

Skicka oss ett mail om skadan inom 24 timmar från att du hämtat ut paketet. Vi ser över om vi kan skicka ut en ersättningsprodukt till dig, eller bara notera skadan. Om skadan är av den naturen att du inte kan använda utrustningen, så kommer vi att återbetala hela kostnaden för de produkter som är skadade – efter att vi verifierat skadan när vi fått tillbaka produkten.

Utrustningsfrågor

Är utrustningen i gott skick?

Vi köper all vår utrustning ny. Före och efter varje hyra så kollar utrustningen, inklusive testar fokus och att ta bilder. Vi garanterar att glaset är helt, att objektivet fungerar normalt.

Objektiven används frekvent så det kommer säkerligen vara repor och märken på produktkroppen, men inget som påverkar funktionaliteten. Det kan också finnas lite damm inne i objektivet. Om det är något som påverkar bildkvalitén så kommer vi att åtgärda det, annars fortsätter vi skicka ut den för hyror.

Förlänga hyror och sena returer

Kan jag förlänga min hyra?

Så länge vi har tillräckligt med lager så förlänger vi gärna din hyra. Förlängningar ges med 10% rabatt om de efterfrågas före returdatumet. Om du väntar tills efter att ordern blivit försenad innan du begär en förlängning, så debiterar vi fullt pris.

Observera att det ALLTID kommer att vara billigare att hyra en artikel i 14 dagar jämfört med att hyra den i 7 dagar och sedan förlänga med ytterligare 7 dagar.

Exempel: Om en produkt kostar 470 kronor hyra i 7 dagar och du begär en 7-dagars förlängning innan hyrperiodens slut, så kommer själva förlängningen att kosta 422 kronor. Detta innebär att du kommer att betala mer (892 kronor) än vad du skulle ha gjort om du ursprungligen hade hyrt den i 14 dagar (818 kronor).

Vi gör detta för att uppmuntra våra kunder att hyra för den längsta tid de kan behöva en produkt, och sedan istället returnera den i förtid för återbetalning istället för att hyra den för den kortaste tid de kan behöva den.

Vi gör detta eftersom det hjälper oss att ha en bättre uppfattning om när en produkt faktiskt kommer att komma tillbaka från en uthyrning så att vi kan ta emot andra bokningar för den.

Vad händer om jag är försenad med min retur?

Ingen fara alls! Meddela oss bara via e-post. Vi kommer att ordna en hyresförlängning samt hjälpa till att hitta en närliggande inlämningsplats.

Vi brukar skicka en påminnelse om återlämning ungefär en dag innan hyrperioden är slut. Om du ändå glömmer bort eller livet kommer emellan skickar vi även ut en notis om försening om ordern inte har aktiv spårning. För att vara specifik, om transportföretagets spårningssida inte visar några uppdateringar vid 17:00 den dag som produkten ska skickas tillbaka, så anses den vara försenad.

Vi rekommenderar starkt att se till att få och behålla dina inlämningskvitton.

Om du inte har en inlämningsplats nära dig så kan vi boka en upphämtning. Du kan också efterfråga detta i rutan för särskilda instruktioner vid utcheckningen!

Jag glömde att skicka tillbaka en av produkterna!

Ingen fara – det händer! Skicka oss ett mail och berätta. Vi kommer skicka instruktioner om hur du kan skicka tillbaks produkten separat.

Hur räknas förseningsavgiften ut?

För 4-dagarshyror tas en förseningsavgift ut som motsvarar 25% av hyresavgiften för varje dag som objektivet är försenat, med början från den första försenade dagen.

För hyror på 7 dagar eller längre utvärderas förseningsavgiften från och med den andra försenade dagen. Om den sena återlämningen av dina produkter leder till att vi måste skicka produkter till en väntande kund med expressleverans för att hinna i tid, kommer du även att debiteras den faktiska kostnaden för expressleveransen som vi var tvungna att betala.

Om en hyresförlängning nekas och du inte kontaktar oss, kommer vi att behöva skicka ärendet till inkasso.

Beloppet som skickas till inkasso är nyvärdeskostnaden för varorna plus våra kostnader för att få betalt av dig. När detta stadie nåtts och även om du nu skickar tillbaka utrustningen, så kommer du fortfarande att vara skyldig inkassobyråns avgifter. I detta skede så finns det inget vi kan göra för att ta tillbaka, ångra eller stoppa processen. Dessutom så kommer vi att utnyttja alla civila och straffrättsliga åtgärder för att driva ärendet till en lösning.

Med andra ord: förläng hyran istället för låta den bli försenad.

Varför betalar jag totalt sett mer för att förlänga en 7-dagars hyra till en 14-dagarshyra än en vanlig 14-dagarshyra?

Vi gör så för att uppmuntra till att hyra den längsta tiden som de kan behöva en produkt, och istället returnera den tidigt för en partiell återbetalning – istället för att hyra för den kortaste tiden de kan behöva produkten. Vi gör så här för att få en bättre uppfattning om när en produkt faktiskt kommer tillbaka till oss från uthyrning, så att vi kan acceptera framtida bokningar på den.

Om en hyrestagare väljer den längsta tiden de kan tänkas behöva en produkt, så kan vi med säkerhet acceptera en framtida bokning. Om vi har motsatt situation, alltså att utrustningen är hyrd för den kortaste period hyrestagare kan behöva den, så kan vi få en situation där de antar att de kan få en förlängning på en hyra, men att vi redan reserverat produkten eller produkterna till en annan hyrestagare.

Vårt koncept
✓ Realtidslager
✓ Använd den bästa utrustningen
✓ Hyr från 1-90 dagar

Leveranser
✓ Snabb, flexibel frakt
✓ Till dörren eller utlämningsställe
✓ Skickas i tåliga hardcases
✓ Enkla, smidiga returer